Oeps... Je hebt Cookies nog uit staan. Als je dit weer aanzet, zal onze website helemaal perfect werken.

Hulp nodig bij het aanzetten? Neem dan contact met ons op: info@kaartje2go.nl of bel 030-8700270

  • 1ste kaartje gratis t.w.v. €3,30
  • Als beste getest door o.a. Kassa & de Volkskrant

Vragen over: eigen ontwerp gebruiken

RGB of CMYK kleurinstelling?

De kleurinstelling van je fotobestand moet RGB zijn. Standaard zijn foto's van digitale camera's met deze instelling ingesteld. Als je fotobestand in CMYK is opgemaakt kun je hem wel uploaden, maar soms worden de kleuren niet goed weergegeven. Dit zie je gelijk gebeuren nadat je de foto hebt geüpload. Je moet dan je bestand even omzetten naar RGB. Je kunt dit eenvoudig aanpassen in Photoshop onder menu IMAGE-MODE. Als daar CMYK staat aangevinkt kun je dit aanpassen naar RGB en het nog een keer proberen.


 

Aanleverspecificaties eigen ontwerp (bijv. vanuit Photoshop)

Het is mogelijk om je eigen ontwerp te uploaden naar onze kaartmaker. Start direct met jouw eigen ontwerp of upload je ontwerp in de kaartmaker via de knop "zelf achtergrond uploaden". 

Ontwerp je je kaart in een eigen ontwerpprogramma zoals bijvoorbeeld Photoshop en wil je je ontwerp vervolgens in onze kaartmaker plaatsen, hanteer dan de volgende aanleverspecificaties.

Instellingen:
- 2220 x 3080 pixels voor een staande kaart
- 3080 x 2220 pixels voor een liggende kaart
- 3040 x 3040 pixels voor een vierkante kaart
- 300 dpi
- kleur moet RGB zijn (CMYK kan niet)
- bestandstype: JPG of PNG
- de snijlijnen staan op 60 pixels uit de kant aan alle zijden

Snijmarges
Wil je een eigen ontwerp gebruiken, let er dan goed op dat je rekening houdt met de snijmarges. In de drukkerij worden de buitenste 60 pixels nog van je ontwerp afgesneden. Zet dus geen teksten en andere belangrijke zaken dicht tegen de rand.

Witte rand rondom je ontwerp
Het gebruik van een smalle rand in je kaart raden wij af. Met het bijsnijden van de kaart is er dan een grotere kans op ongelijke randen. Wil je toch graag een witte rand rondom je kaart, zorg er dan voor dat de rand minimaal 1cm breed is.

Proefdruk
Mocht je met je eigen ontwerp een grote bestelling willen gaan plaatsen, dan kun je altijd eerst van tevoren een gratis proefdruk aanvragen. Stuur hiervoor, voordat je de proefkaart bestelt, even een mailtje naar het klanttevredenheidsteam.
 

> Lees hier waar je op moet letten als je je ontwerp gaat uploaden in de kaartmaker.

Er ontbreekt een stukje van mijn foto

De afmetingen van een foto wijken vaak iets af van de afmetingen van een kaart. Hierdoor wordt een stukje van je foto niet op de kaart gedrukt. Ook moeten we een randje van je foto snijden om witranden te voorkomen. Daarom halen we op het scherm al een stukje (3 millimeter) van je fotobestand af. Op het scherm zie je dus al het uiteindelijke resultaat van je echte kaart.

Zorg dus dat de foto die je gebruikt geen personen, teksten e.d. te dicht in de buurt van de randen heeft. Wat je ziet op het scherm van Kaartje2go, dat is wat je krijgt. Als je twijfelt, neem dan s.v.p. contact op met het klanttevredenheidsteam.

Ik kan geen foto uploaden

Als je geen foto kunt uploaden, kan het liggen aan het type bestand. Bij Kaartje2go moet je afbeelding een JPG of PNG bestand zijn (dus geen .bmp .gif of .eps). Je kunt dit controleren door te kijken hoe de bestandsnaam eindigt: is het .jpg, .jpeg of .png, dan is het goed.
Als je een foto hebt die geen .jpg of .png is dan kun je die omzetten naar een .jpg. Hiervoor zijn verschillende fotobewerkingsprogramma's (zoals Photoshop) en websites zoals www.fotoaanpassen.nl (upload je foto, en sla het daarna op als jpg via Bestand). 

Een andere oorzaak kan zijn dat je niet de laatste versie van Adobe Flashplayer op je computer hebt geïnstalleerd. Dit is gratis software die op elke computer staat, en je voor veel websites nodig hebt. Je kunt controleren welke versie van Flashplayer je hebt door naar deze link te gaan: http://helpx.adobe.com/nl/flash-player.html. Indien nodig wordt in vijf eenvoudige stappen uitgelegd hoe je Flashplayer kunt installeren of updaten.

Gebruik je Internet Explorer als browser? Kijk dan eens of je Google Chrome als browser kunt installeren. Dit is een veilige, snelle en eenvoudige browser die in korte tijd zeer populair is geworden vanwege het grote gebruiksgemak en uitstekende betrouwbaarheid. 

 

Er staat blauwe/grauwe sneeuw op mijn foto

Het is niet zo heel gemakkelijk om een goede sneeuwfoto te maken. Vaak zijn sneeuwfoto's grauw of blauw, omdat de camera de belichting verkeerd instelt. De sneeuw weerkaatst zo veel licht, dat de camera niet goed weet wat hij moet doen. De belichtingsmeter van de camera raakt in de war en de camera gebruikt een te korte sluitertijd. Het resultaat is een grauwe of blauwe foto.

In de kaartmaker hebben we een aantal handige oplossingen hiervoor. Je kunt gebruikmaken van het sneeuwfilter, dit filter maakt je foto wat lichter, zodat het niet zo grauw is. Ook kun je je foto zwart-wit maken, zodat de blauwe gloed weggehaald wordt.
De effecten 'sneeuw' en 'zwart-wit' vind je in de kaartmaker, via de knop 'leuke effecten'. 

Als je een beetje handig bent met je camera, kun je het zelf ook al oplossen door meer licht toe te voegen en juist 1 à 2 stops over te belichten. Klinkt raar, is waar, probeer het maar!

 

Kan ik de achterkant van de kaart laten bedrukken?

Bij dubbele kaarten (kaarten die je openslaat) is dit niet mogelijk. De achterzijde van je kaart blijft altijd wit. 

Wanneer je een enkele kaart bestelt, kun je wel de achterzijde van je kaart bewerken.
Let op dat wanneer je de volledige achterkant van jouw enkele kaarten gebruikt, je de kaarten alleen als pakketje kaarten kunt bestellen.

Terug naar boven