Geboorte 13 september 2017

Een onvergetelijk kraamfeest organiseren

Kraamfeest organiseren

Als je kleintje straks geboren is, wil iedereen je kleine spruit bewonderen. Niet alleen nabije familie en vrienden zien ernaar uit om de nieuwe wereldburger te ontmoeten, maar ook die tante van je moeder. En voor deze mensen die net wat verder van je afstaan kun je een kraamfeest organiseren! Kaartje2go vertelt je graag hoe je een kraamfeest organiseert en waar je allemaal aan moet denken.

Waarom organiseer je een kraamfeest?

Een kraamfeest organiseren doe je wanneer je het fijner vindt om alle visite in een keer te ontvangen. Na de geboorte van je kindje wil iedereen namelijk een sneak peek van je wondertje, maar het leven met een baby is de eerste paar maanden best pittig. Je moet wennen aan het nieuwe mensje in je leven en herkent nog niet elk geluidje. Als kersverse moeder heb je dus tijd nodig om rust in te bouwen! Een kraamfeest, ook wel babyborrel genoemd, is dan perfect om te houden voor de familie en vrienden die wat verder van je afstaan. Weet je nu al dat je gaat genieten van alle aandacht tijdens aparte kraambezoekjes? Kies er dan voor om de visite apart uit te nodigen.

Kraamfeest organiseren: hoe lang na de geboorte?

Een babyborrel houd je ongeveer 4 tot 8 weken na de geboorte van je kindje. Het is handig om voor de geboorte een datum te prikken, maar beslis pas na de geboorte wanneer je het houdt. Je weet namelijk nooit hoe het met jullie gaat en wanneer je er zelf aan toe bent. Wacht niet te lang met het kraamfeest, want je familie en vrienden zullen erg benieuwd zijn naar je kindje! Vermeld op het geboortekaartje dat de uitnodiging voor het kraamfeest nog volgt, zodat je vragen hierover voorkomt.

Voorbereidingen treffen tijdens je zwangerschap

Om je kraamtijd zo rustig mogelijk te houden, is het praktisch om de volgende zaken voor het kraamfeest al tijdens je zwangerschap te regelen.

Wanneer je het kraamfeest houdt

Bepaal alvast de eventuele datum en het tijdstip van tevoren. Wil je een feestje vieren met een maaltijd erbij? Kies dan een tijdstip rond etenstijd, zoals 16:00 tot 19:00 uur. Ook kun je kiezen voor twee momenten zonder lunch of diner, zoals zaterdag- en zondagmiddag van 14:00 tot 17:00 uur.

Waar je het kraamfeest houdt

Naast de datum van het kraamfeest is ook de locatie belangrijk. Nodig je een kleine groep mensen uit? Dan kun je het feest prima thuis vieren. Als je een grotere groep mensen verwacht, kun je het beter in een restaurant of grand café vieren.

Hoelang het kraamfeest duurt

Het is helemaal afhankelijk van je baby en van jou hoe lang het kraamfeest duurt. Geef je gasten wel minimaal drie uur de tijd om langs te komen, vooral als je een grotere groep hebt uitgenodigd.

De gastenlijst

Let er bij het maken van de gastenlijst op dat je niet te veel mensen uitnodigt. Het is dan namelijk lastig om iedereen te spreken en je gasten zullen sneller het gevoel hebben dat het je enkel om de cadeaus gaat.

Het eventuele thema en de aankleding

Wil je het geslacht van je baby niet weten? Doe alvast inspiratie op voor beide geslachten of kies voor een kleur die voor beide kan, zoals mintgroen.

De uitnodigingen van je kraamfeest en de tekst hierop

Als je de uitnodigingen online gaat bestelt, sla je het ontwerp gemakkelijk op voor na de geboorte!

Hulp tijdens je kraamfeest

Schakel je moeder, zus of een vriendin in, zodat je zelf je handen vrij hebt en iedereen je kindje even kan ontmoeten. Daar komen je gasten tenslotte voor!

Lijstje met kraamcadeaus

Voordat je kraamfeest begint zul je vast de vraag krijgen wat je voor cadeau wilt krijgen. Maak daarom van tevoren alvast een (online) cadeaulijstje met kraamcadeaus. Doe bijvoorbeeld inspiratie op in ons artikel met 35 handige, persoonlijke en originele kraamcadeaus.

Hapjes en drankjes voor een kraamfeest

Bij het kraamfeest organiseren is het leuk om wat extra aandacht te besteden aan de versnaperingen. Soep en salades doen het natuurlijk altijd goed, maar ook een lopend buffet van een cateraar zal in de smaak vallen. Natuurlijk kun je ook alleen beschuit met muisjes serveren voor bij de koffie en thee! Vind je dat een beetje cliché? Ga dan voor een ander zoet alternatief voor beschuit met muisjes, zoals macarons of cupcakes. En als je het kraamfeest in een restaurant of café houdt, hoef je alleen met de eigenaar af te spreken wat er geserveerd wordt.

Gasten uitnodigen voor je kraamfeest: uitnodigingen of inlegvellen

Een kraamfeest is een bijzonder feest, waar ook een bijzondere uitnodiging bij hoort! Bij Kaartje2go heb je twee handige opties voor het uitnodigen van je familie, vrienden en bekenden:

💖 Met inlegvellen die je bij het geboortekaartje steekt – Handig als je het kraamfeest al voor de geboorte van je kleintje hebt georganiseerd! Veel geboortekaartjes hebben zelfs inlegvellen die matchen met het geboortekaartje. Je komt ze tegen bij het bestellen van je geboortekaartjes.
💖 Met een leuke kraamfeest uitnodiging – Wil je nog even wachten met het regelen van het kraamfeest? Nodig de gasten dan op jullie tijd uit met een van de toffe kraamfeest uitnodigingen.

Tekst uitnodiging kraamfeest

Zoek je nog een mooie tekst voor op de uitnodiging of het inlegvel van je kraamfeest? Met een van onze teksten is je uitnodiging zó geschreven!

Comfort van je kindje tijdens de babyborrel

Een kraamfeest organiseren voor de geboorte van je kindje is erg leuk, maar uiteindelijk draait het allemaal om je kleine spruit. Zorg er daarom voor dat hij of zij kan slapen en borstvoeding of zijn flesje op zijn eigen tijden krijgt. Ook is het handig om steeds bij je kindje te blijven als hij in de box of kinderwagen ligt. Zo voorkom je dat iedere gast je baby aanraakt of op schoot neemt. Bewaak trouwens de eindtijd van het feest goed en maak aanstalten tot opruimen als het feest bijna afgelopen is. Een feestje met veel gasten is erg vermoeiend voor je baby en jou.

Kraamfeest of kraamvisite?

Zoals je merkt is een kraamfeest de perfecte gelegenheid om je kindje aan al je bekenden te laten zien! Met een beetje organisatie en planning vooraf kun je gemakkelijk een heel gezellig feestje samenstellen.

Ook interessant voor jou: