Op een trouwkaart zet je alle informatie die jullie gasten nodig hebben voor jullie grote dag. Is je oog gevallen op een dubbele kaart? Dan zet je de belangrijkste informatie op de rechterzijde van de binnenkant. Zo ziet de ontvanger bij het openvouwen direct de tekst staan. Aan de andere zijde is ruimte voor informatie over de dresscode, cadeautip, jullie persoonlijke website of de ceremoniemeester.

Zet in ieder geval de volgende informatie op je trouwkaart:

Trouwdatum

Iets wat absoluut op een trouwkaart moet staan is de trouwdatum. Je gasten willen immers weten wanneer ze ergens verwacht worden. Vermeld voor de volledigheid de weekdag en het jaartal erbij. Zo kunnen genodigden direct een inschatting maken of ze die dag aanwezig kunnen zijn. 

Weet je jullie trouwdatum al, maar is de locatie of het precieze programma nog onbekend? Dan kun je er ook voor kiezen om een save-the-date kaart te versturen. Zo weten genodigden alvast welke datum ze vrij moeten houden. De trouwkaart volgt dan in een later stadium, maar hooguit 6 a 8 weken voor de bruiloft.

Namen van het bruidspaar

Vermeld op de trouwkaart zowel jullie voor- als achternamen. Volgens de etiquette is het gebruikelijk om eerst de naam van de bruid te vermelden, gevolgd door de naam van de bruidegom. Laat je hier echter vooral niet door beperken als je jullie namen andersom mooier vindt staan. Hetzelfde geldt voor het gebruik van doopnamen. Niet verplicht, maar mag wel.

Locatie en aanvangstijd van de huwelijksceremonie

Ook het delen van de trouwlocatie is een must. Zet daarom duidelijk neer waar je je gasten verwacht en op welk tijdstip. Vindt er naast de huwelijksvoltrekking ook een kerkelijke ceremonie plaats? Zet dan ook het adres van de kerk en het tijdstip van deze ceremonie op de kaart.

Locatie en aanvangstijd van de receptie en het huwelijksfeest

Nodig je een groot aantal gasten uit? Dan kun je ervoor kiezen om zowel een receptie als een huwelijksfeest te houden. Geef duidelijk aan waar de verschillende gelegenheden plaatsvinden door de straatnaam, het huisnummer en de plaatsnaam van de betreffende locatie(s) op de trouwkaart neer te zetten. Benoem hierbij ook de aanvangstijd. Kies je ervoor om de receptie en het huwelijksfeest van elkaar te scheiden? Noem naast de begintijd dan ook een eventuele eindtijd. 

Routebeschrijving

Hoewel het toevoegen van een routebeschrijving wat achterhaald is, kan het in sommige gevallen nog wel handig zijn. Misschien stuurt Google Maps je standaard de verkeerde kant op, zit het gebouw wat verstopt of zijn de wegen rondom de locatie onlangs veranderd. Een routebeschrijving neemt vaak wel veel ruimte op de trouwkaart in, waardoor het geheel wat drukker oogt. Een apart briefje aan de uitnodiging toevoegen is daarom een slim alternatief. Geef ook aan of er parkeergelegenheid is en of er parkeergeld betaald moet worden.

Dresscode of thema

Hebben jij en je verloofde een thema of dresscode bedacht? Zet deze dan op de kaart als je graag wilt dat iedereen in dezelfde stijl gekleed komt. Wel zo leuk voor de trouwfoto’s later! ;) Ook voorkom je hiermee dat mensen in hun standaard kloffie op je bruiloft verschijnen.

Cadeauwensen

Je wilt geen cadeaus waar je niet op zit te wachten. Daarom is het handig om speciale cadeauwensen aan te geven op de trouwkaart. Krijg je het liefst geld cadeau? Dan kun je dit aangeven door een envelopje op de kaart te plaatsen. Dit kun je eenvoudig doen met onze online kaartenmaker. Je hoeft alleen maar te klikken op ‘figuren toevoegen’ en vervolgens te zoeken op ‘envelop’.

Contactgegevens

Het kan natuurlijk zo zijn dat je genodigden vragen hebben over jullie trouwdag. Vermeld daarom jullie contactgegevens of die van de ceremoniemeester. Word je liever niet gebeld, omdat je overdag aan het werk bent? Zet er dan bijvoorbeeld een WhatsApp-icoontje bij of verzoek gasten vragen per e-mail te stellen. 

Lees ook ons artikel over trouwkaarten etiquette voor al je bruiloft drukwerk

 

Maken jullie onderscheid in de dagdelen waarop de verschillende gasten welkom zijn? Dan kan het handig zijn om meerdere trouwkaarten te maken. Zo is het voor iedereen duidelijk waar en wanneer ze verwacht worden. Dit betekent echter niet dat je de hele kaart opnieuw moet maken. Je kunt je trouwkaart namelijk eenvoudig dupliceren en de kopie aanpassen. Op deze pagina lees je hoe je dit in een paar muisklikken kunt doen.

Volgens de etiquette hoort de naam van de bruid eerst genoemd te worden op de trouwkaart, gevolgd door de naam van de bruidegom. Dus eerst de vrouw en dan de man. Na de huwelijksvoltrekking verandert deze volgorde. Op officiële documenten vermeld je dan eerst zijn naam en daarna haar naam.

Het is handig om te weten hoeveel gasten je precies kunt verwachten op je bruiloft. Zo voorkom je onnodige kosten en weet je zeker dat er genoeg plek is voor iedereen. Vraag gasten daarom om te laten weten of ze aanwezig kunnen zijn. Dit verzoek wordt ook wel een RSVP genoemd. Deze Franse afkorting staat voor ‘répondez s’il vous plaît' en betekent ‘zou je alsjeblieft kunnen antwoorden’. Je vraagt dus om een reactie op de uitnodiging. 

Vermeld bij de r.s.v.p. ook de uiterste datum om te reageren. Vaak kiezen aanstaande bruidsparen voor een datum waarop zaken nog kosteloos geannuleerd kunnen worden, zoals het eten bij de trouwlocatie. Zet er ook duidelijk bij hoe genodigden dit kunnen laten weten (bijvoorbeeld WhatsApp of per e-mail) en aan wie (het bruidspaar of de ceremoniemeester).

TIP: Geef op de trouwkaart ook duidelijk aan of een eventuele ‘plus one’ welkom is om verrassingen te voorkomen.

Op de trouwkaart is natuurlijk ook ruimte voor een persoonlijke tekst. Hoe je deze invulling geeft, mag je helemaal zelf weten. Schrijf een persoonlijke boodschap, deel een geliefde quote of kopieer de tekst van jullie favoriete lovesong. Vind je het lastig om wat creatiefs op papier te zetten? Bekijk dan deze teksten voor op een trouwkaart ter inspiratie. Heb je helemaal nog geen trouwkaart gevonden om tekst op te zetten? Neem dan een kijkje bij onze originele, stijlvolle of klassieke trouwkaarten.