Geboorte 5 maart 2018

Wat helpt tegen zwangerschaps kwaaltjes?

Naast kleertjes kopen en een babynaam kiezen zijn er ook minder leuke dingen aan zwanger zijn. Veel vrouwen krijgen namelijk te maken met zwangerschapskwaaltjes die best vervelend kunnen zijn en die zelfs hun dagelijks leven beïnvloeden. Wij onderzochten daarom wat de meest voorkomende kwaaltjes zijn en wat helpt tegen zwangerschapskwaaltjes. Lees verder voor onze tips tegen zwangerschapsklachten!

Zwangerschapsmisselijkheid is een van de meest voorkomende zwangerschapsklachten

Wil je weten hoe mannen de 9 maanden ervaren? Je leest het in ons artikel Zo beleeft je partner de zwangerschap.

Zwangerschapsmisselijkheid: wat te doen?

Zwanger en misselijk worden vaak in een adem genoemd. Zwangerschapsmisselijkheid is dan ook een van de meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes; het komt zelfs bij 80% van de vrouwen voor die zwanger zijn! Wanneer je misselijk bent tijdens je zwangerschap is heel verschillend. De meeste vrouwen voelen zich vooral beroerd in de eerste 3 maanden van hun zwangerschap, terwijl sommige vrouwen zelfs hun hele zwangerschap misselijk blijven. Maar wat helpt er tegen zwangerschapsmisselijkheid?

• Eet voordat je uit bed gaat iets kleins, zoals een beschuit of cracker.
• Eet door de dag heen voldoende tussendoortjes, zodat je maag niet leeg is.
• Neem iets met gember, zoals gemberthee, gemberpilletjes of een stukje gember.
• Ga niet met een lege maag slapen, maar eet nog iets voordat je naar bed gaat.
• Ben je extreem misselijk? Tabletjes tegen zwangerschapsmisselijkheid via je verloskundige kunnen helpen.

Bij een volgende zwangerschap hoef je trouwens helemaal niet per se last te hebben van misselijkheid, een van de vele verschillen tussen een eerste en tweede zwangerschap!

Brandend maagzuur

Met brandend maagzuur zwanger zijn kan best heel ongemakkelijk zijn. Meer dan de helft van de zwangere vrouwen krijgt te maken met brandend maagzuur. Het klepje dat je maag afsluit wordt namelijk weker door het hormoon progesteron, waardoor er zuur naar boven kan komen. Gelukkig zijn er een aantal tips wat te doen tegen maagzuur.

• Vermijd cafeïne, want deze stof verslapt de spier van je maagingang.
• Vermijd vet en scherp eten, want dit wekt maagzuur op.
• Melk en yoghurt kunnen verlichtend werken.

Zwangerschapsklachten: extreem moe zijn

Extreme vermoeidheid

Naast brandend maagzuur is vermoeidheid ook een van de zwangerschapskwaaltjes die veel voorkomen. Een zwangerschap vraagt veel van je lichaam, dus zwanger en moe zijn gaan vaak samen. Waarom je extreem moe bent tijdens je zwangerschap heeft te maken met de veranderingen in je hormonen. Ook heeft je lichaam energie nodig om de placenta aan te maken, waardoor je bloedsuikerspiegel daalt. Sommige vrouwen zijn hun hele zwangerschap extreem moe, terwijl andere vrouwen met name het eerste en laatste trimester moe zijn. Er is geen specifieke oplossing voor vermoeidheid tijdens je zwangerschap. Wel wordt aangeraden om, wanneer het kan, rust te nemen als je moe bent.

Vocht vasthouden: opgezette handen en voeten

Veel vrouwen houden vocht vast tijdens hun zwangerschap, wat ook wel oedeem wordt genoemd. Opgezette voeten, enkels, handen en misschien wel een opgezet gezicht kunnen geen kwaad als je een normale bloeddruk hebt, maar het kan wel erg vervelend zijn. Vocht vasthouden tijdens je zwangerschap kun je proberen te verhelpen door de volgende tips.

• Stimuleer je bloedsomloop door afwisselend koud en warm te douchen.
• Blijf voldoende drinken, want dit drijft vocht af
• Ga regelmatig met je benen omhoog zitten.
• Zorg dat je in beweging blijft.

Zwangerschapskwaaltjes: rugpijn tijdens zwangerschap

Rugpijn en bekkenpijn

Rugklachten en bekkenklachten zijn als laatste ook twee van de meest voorkomende zwangerschapsklachten. Pijn in je rug en bekken kan komen door het gewicht van je buik, waardoor je een andere houding aanneemt. Ook worden rugklachten en bekkenklachten vaak veroorzaakt doordat de verbindingen tussen je botten verweken.

• Let op je houding wanneer je zit en staat. Sta of zit je ingezakt? Neem je ongemerkt een andere houding aan door je buik?
• Zorg dat je blijft bewegen. Hierdoor blijven je spieren sterk en zullen je klachten beperkt blijven.
• Bespreek je klachten met je verloskundige. Zij kan je adviseren om naar een fysiotherapeut te gaan.

Wat zijn jouw tips tegen zwangerschapskwaaltjes?

Met deze tips worden jouw zwangerschapskwaaltjes hopelijk verlicht, zodat je meer kunt genieten van de babyuitzet shoppen, geboortekaartjes maken en natuurlijk van je verlof. Download ook onze favoriete zwangerschaps apps, die jou voor, tijdens en na de zwangerschap ondersteunen. En in ons artikel over de zwangerschap van week tot week lees je welke zwangerschapsklachten er helaas nog aankomen.