Kerst 29 december 2019

Kerstblues: De donkere dagen na kerst doorkomen

Kerstblues donkere dagen na kerst

Na een gezellig kerst en oud & nieuw komen de donkere dagen al weer snel om de hoek kijken. De winter is eigenlijk net begonnen, buiten is het grauw en de meeste lichtjes en versieringen zijn weer opgeborgen. Hoe kom je de tijd door tot de warme zonnestralen van april of zelfs mei doorbreken? Met deze 10 tips schijnt de zon ook in de donkere dagen na kerst en versla je die kerstblues!

1. Plan leuke dingen voor na de feestdagen

Het is een cliché, maar zo waar: als je een paar leuke activiteiten voor na de feestdagen plant, heb je echt iets om naar uit te kijken. Ga dus naar dat concert in januari, boek een weekendje weg met vriendinnen of start met een nieuwe cursus. Jij laat je niet beïnvloeden door dit grauwe weer!

2. Kerstblues? Start met een positief ochtendritueel

Een goed begin van de dag is vaak erg van invloed op hoe jij je de rest van de dag voelt. Begin daarom tijdens de donkere dagen na kerst met een positief ochtendritueel.. Mediteer bijvoorbeeld tien minuten, maak elke dag een stevige ochtendwandeling of doe iets wat je leuk vindt, zoals een tijdschrift lezen of tekenen. Als je een kwartiertje eerder opstaat, heb je genoeg tijd om je dag positief te beginnen. 

3. Pak een project op

Ja, december is gezellig, maar alle festiviteiten kosten ook best veel tijd. Als de drukte weer een beetje weggeëbd is, ontstaat er weer genoeg ruimte om andere dingen op te pakken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de volgende leuke projecten?

  • een meubel opknappen
  • je eigen kleding maken
  • een nieuwe look geven aan je woonkamer
  • je kledingkast opruimen en kleding verkopen
  • een boekenclub starten

4. Zoek het licht op

Uit onderzoek blijkt dat de kerstblues of winterdip wordt veroorzaakt door een tekort aan licht in de winter. Zoek daarom het licht op voor wat positieve energie. Van lichttherapie is bewezen dat het de winterdip vermindert. Schaf dus een lichtlamp aan en gebruik deze minimaal een half uur tot 2 uur per dag, eventueel verspreid over de dag. Vind je het lastig om uit bed te komen als het nog donker is? Ook van een wake-uplight is bewezen dat je de dag beter start en makkelijker opstaat. Als je vermoedt dat er een dieperliggend probleem is, dan is het aan te raden om naar de huisarts te gaan. 

5. Donkere dagen na kerst? Boek je zomervakantie

Niets is zo fijn als je zomervakantie boeken wanneer het buiten koud is. Bij het zien van zomerse plaatjes krijg je direct een positief gevoel! Ga daarom in de donkere dagen na kerst op zoek naar jouw trip van deze zomer, zodat je je daar het komende half jaar op kunt verheugen. 

6. Sluit aan bij een sportgroep

In de kou naar je sportles fietsen is misschien niet iets waar je naar uitkijkt. Toch zijn er zoveel goede redenen om te sporten! Zo word je zelfverzekerder, krijg je er energie van en verhoogt het je weerstand. Laat je afmatten tijdens een bootcamptraining, verbeter je spierkracht en balans met yoga of ga bij een hardloopgroep. Na het sporten ben je altijd weer blij dat je gegaan bent.

7. Slik vitamine D

Een tekort aan zonlicht betekent ook dat je te weinig vitamine D aanmaakt. Hierdoor kun je de bekende symptomen van een winterdip hebben, zoals lusteloosheid, moe zijn en je zwak voelen. Als je dagelijks dus weinig zonlicht ziet, is het goed om elke dag vitamine D bij te slikken. 

8. Haal het voorjaar in huis 

Ja het is waar, de winter is eind december pas begonnen. Maar wie verbiedt je om het voorjaar in huis te halen tijdens de donkere dagen na kerst? Ga dus naar het tuincentrum en laad je karretje vol met hyacinten, voorjaarstakken, planten en bloemen. Voor jou begint de lente gewoon vroeg dit jaar!

9. Doe iets creatiefs

Als je het leuk vindt om creatief bezig te zijn, verdiep je dan eens in een creatieve hobby! En je hoeft er helemaal niet per se goed in te zijn om dit te doen. Volg bijvoorbeeld tekentutorials op YouTube, sluit je aan bij een borduurclub of ga helemaal zonder plan aan de slag met een kwast. Het gaat niet om het eindresultaat, maar om dat goede gevoel tijdens het creëren van iets. 

10. Winterdip? Help een ander

Positieve energie doe je ook op door er voor een ander te zijn. Je hulp aanbieden bij die eenzame buurman of alleenstaande moeder kan al zoveel doen. Het is fijn om iemand in de buurt te hebben die naar je omkijkt! En zelf voel je je ook beter.

Geen kerstblues voor jou

Dit jaar maakt die kerstblues geen kans bij jou! Want met een paar maatregelen kom jij de winter al een stuk beter door. En wil je direct aan de slag met iets positiefs? Maak bijvoorbeeld onze vrolijke rietjes slinger. Je moet tenslotte zelf de slingers ophangen om er iets leuks van te maken ;–)

Ook interessant voor jou: