Trouwen
Blog Artikelen Trouwen Wat doet een ceremoniemeester?
Door: Kaartje2go
Functie: Blogger
Geplaatst op 20-02-2019
 

Wat doet een ceremoniemeester?

Wat doet een ceremoniemeester?

Op je trouwdag komt eigenlijk alle organisatie van de voorgaande maanden samen. Je zorgvuldig uitgekozen trouwjurk, de verschillende locaties, jullie vrienden en familie en de prachtigste versiering worden samengegoten tot jullie mooiste dag. Niet zo gek dus dat je door de bomen het bos niet meer ziet als je kijkt waar je allemaal rekening mee moet houden! Gelukkig is de ceremoniemeester je reddende engel, want hij of zij helpt je om alles in goede banen te leiden. Benieuwd wat een ceremoniemeester is en wat zijn of haar taken zijn? Lees dan verder!

Wil je je ceremoniemeester op een originele manier vragen? Lees ons artikel 8 ideeën om je ceremoniemeester te vragen!

Rol van de ceremoniemeester: wat is een ceremoniemeester?

De ceremoniemeester is eigenlijk de persoon op je bruiloft die de dag in goede banen leidt. Een echte regelneef dus, zowel de maanden voor de bruiloft als op de dag zelf. De ceremoniemeester wordt ook wel de regisseur van de bruiloft genoemd. Naast regisseur is hij of zij ook host van de bruiloft. Diegene begeleidt de gasten namelijk de hele dag van onderdeel naar onderdeel. Best een intensieve taak dus! Veel bruidsparen kiezen er daarom voor om 2 ceremoniemeesters te vragen. Zo hebben ze iemand om mee te sparren en kunnen ze de taken verdelen.

Verschil ceremoniemeester, weddingplanner en getuige

Veel mensen vragen zich af wat het verschil is tussen een ceremoniemeester en een weddingplanner. Anders dan een ceremoniemeester huur je een weddingplanner meestal in. Hij of zij gaat mee locaties bekijken, houdt contact met de leveranciers en is daarmee dus de manager van de bruiloft. Ook begeleidt de weddingplanner de gasten door de dag heen, wat hem of haar tevens ceremoniemeester maakt. Een weddingplanner ontneemt dus veel stress rond de bruiloft.

Er bestaat ook nog weleens wat verwarring over wat het verschil is tussen een ceremoniemeester en een getuige. De getuigen op je bruiloft zijn er puur om met hun bijzijn en handtekening aan te tonen dat het huwelijk heeft plaatsgevonden. Zij hebben dus weinig te maken met de organisatie van je huwelijk. In Nederland ben je verplicht om minimaal 2 getuigen aan te melden voor je huwelijk.

Wie te vragen als ceremoniemeester?

We raden je aan om goed na te denken over wie je als ceremoniemeester kiest. Iemand die graag organiseert en punctueel is, gaat ervoor zorgen dat jouw dag wordt zoals je in je hoofd had! Ook is het fijn als diegene jullie goed kent. Zo kan hij of zij zich goed in jullie verplaatsen, zodat de juiste keuzes worden gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld je zus, broer of een vriendin vragen om je ceremoniemeester te zijn. Er wordt minder vaak voor een vader of moeder gekozen, omdat zij ook in de belangstelling staan op jullie mooiste dag. De ceremoniemeester is vaak vooral de laatste weken meerdere uren per week bezig met de bruiloft. Het is daarom goed om met diegene te bespreken wat hij of zij wil oppakken en wat je als bruidspaar regelt. Zo voorkom je irritaties en dat taken blijven liggen, en wordt het voor beide partijen een mooie dag!

Over het algemeen worden de volgende 8 taken door ceremoniemeesters uitgevoerd. Natuurlijk bepalen jullie uiteindelijk met elkaar hoe de actielijst er precies uitziet.

1. Aanspreekpunt van de gasten

Een van de belangrijkste taken van de ceremoniemeester is dat hij of zij aanspreekpunt is van de gasten. Als bruidspaar heb je zelf al genoeg te regelen, dus het is fijn als dit uit handen genomen wordt. De ceremoniemeester houdt onder andere de afmeldingen van gasten bij, beantwoordt vragen en houdt overzicht over de eventuele cadeaulijst. Ook op de dag zelf kunnen gasten met vragen bij hem of haar terecht. Daarbij begeleidt de ceremoniemeester de gasten door de dag heen. Hij of zij deelt de praktische zaken mee en vertelt wat het volgende onderdeel van de dag is.

2. Taken ceremoniemeester: het draaiboek maken en bijhouden

Omdat de ceremoniemeester bijhoudt of alles verloopt volgens plan, is het een goed idee om hem of haar het draaiboek te laten maken. Vanaf dat je als bruidspaar wakker bent tot het moment dat je weer thuis bent, staat hierin hoe de dag moet verlopen. Hij of zij zet hier dus onder andere in wanneer de fotograaf/kapster/ambtenaar aanwezig is, wanneer je waar moet zijn en dat vooral de ringen niet vergeten moeten worden bij de ceremonie! Tijdens jullie trouwdag checkt de ceremoniemeester dus steeds of alles volgens plan verloopt. Zo kun jij in alle rust genieten van de bijzondere dag.

3. Gastenlijst helpen samenstellen

De ceremoniemeester hoeft natuurlijk niet te beslissen wie er op je bruiloft komt, maar het is wel fijn om wat richting te krijgen bij het maken van de gastenlijst. Met name als je een maximaal aantal (dag)gasten in je hoofd hebt, kan hij of zij je helpen om keuzes te maken. Het is dan extra fijn als de ceremoniemeester zelf ook al eens getrouwd is, want de gastenlijst samenstellen is niet makkelijk!

4. De begeleidende brief bij de trouwkaart schrijven

Op de trouwkaart past vaak niet alle informatie over de trouwdag. Daarom wordt meestal een begeleidende brief van de ceremoniemeester toegevoegd. Hier staan onder andere de volgende elementen op.

  • precieze planning van de dag
  • adressen van de locaties en eventuele verzamelpunten
  • contactgegevens van de ceremoniemeester(s)
  • cadeautip of link naar de cadeaulijst
  • waar gasten kunnen parkeren (en of er parkeerkosten zijn)
  • of gasten nog iets kleins moeten meenemen voor een gezamenlijk cadeau
  • informatie over stukjes en speeches

Als bruidspaar beslis je vaak wel mee over het begeleidende briefje van de ceremoniemeester, maar de uiteindelijke inhoud blijft vaak tot na de bruiloft geheim voor je.

5. Schrijven en versturen van de trouwkaarten

Wist je dat ceremoniemeesters vaak ook helpen met het versturen van de trouwkaarten? Op deze manier kan de begeleidende brief die ze opstellen in de enveloppen gestopt worden zonder dat het bruidspaar deze te zien krijgt! De regisseur van je bruiloft kan eventueel ook helpen met het schrijven en dichtplakken van de enveloppen.

6. De stukjes en speeches managen

Lijkt het je leuk als er stukjes en/of speeches op je bruiloft worden gedaan? Dan kan de ceremoniemeester dit ook managen. Hij of zij ontvangt de aanmeldingen, zorgt er bijvoorbeeld voor dat er geen 2 ABC’tjes opgevoerd worden, maakt de indeling en bewaakt de tijd. Ook regelt hij of zij de praktische zaken, zoals een eventuele laptop en beamer en het geluid bij de locatie.

7. Versieren en opruimen

De ceremoniemeester helpt het bruidspaar vaak mee met het versieren van de locaties. Ook zorgt de diegene ervoor dat de locaties weer netjes achtergelaten worden na het feest. Trommel trouwens ook je ouders, broers, zussen en vrienden op om te helpen versieren, want de bruiloftslocaties versieren kost meer tijd dan je denkt!

8. Juiste tijd, juiste plaats…

Als laatste is je ceremoniemeester degene die zorgt dat alle spullen en mensen op de juiste tijd op de juiste plaats zijn. Zo gaat hij of zij er achteraan als de kapper te laat is, zorgt diegene ervoor dat je je bruidsboeket niet vergeet en wordt onder zijn of haar begeleiding de rijst gegooid na de huwelijksceremonie. Je ceremoniemeester heeft het draaiboek de hele dag bij de hand, zodat alles op rolletjes loopt!

Vergeet je ceremoniemeester niet te bedanken!

Zoals je merkt heeft je ceremoniemeester een spilfunctie op en rond je bruiloft. Vergeet hem of haar daarom vooral niet te bedanken! Verras diegene met een dankwoord en geef hem of haar een mooi cadeau aan het einde van de avond. Wat dacht je bijvoorbeeld van een dinerbon, een nachtje weg of een gegraveerd sieraad of horloge als aandenken? Hij of zij verdient het!

Ceremoniemeester tijdens je trouwdag

Met deze tips weet je precies wat een ceremoniemeester doet en waar hij of zij aan moet denken tijdens jouw mooiste dag. Wil je meer weten over trouwen? Lees bijvoorbeeld onze 10 meestgestelde vragen over trouwen, doe inspiratie op bij de 10 leukste bruiloftsthema’s of kom erachter hoe je low budget kunt trouwen!

Samenvatting
Wat doet een ceremoniemeester?
Titel artikel
Wat doet een ceremoniemeester?
Omschrijving
Wil je geen stress rond je bruiloft? Regel een ceremoniemeester om je te helpen! Wij vertellen je wat een ceremoniemeester is en wat zijn of haar taken zijn.
Auteur
Publisher Name
Kaartje2go
Publisher Logo
 
Deel dit artikel
 
 
Gerelateerde artikelen
Trouwen

8 ideeën om je ceremoniemeester te vragen

Je trouwdag voorbereiden zonder stress lijkt wel onmogelijk. Gelukkig ...

Lees verder
Inspiratie en tips ontvangen?