Do's en don'ts van een zakelijke kerstkaart in 2017

Een zakelijke kerstkaart is meer dan een vriendelijke kerstwens naar je relaties. De jaarlijkse kerstgroet is namelijk een goed moment om weer in contact te komen met elkaar. En met wat extra aandacht blijft je kerstkaart net iets langer hangen in het hoofd van de ontvanger. We vertellen je daarom graag de do’s en don’ts bij het sturen van zakelijke kerstkaarten. Hieronder vind je alle do’s en don’ts op een rijtje. Scroll naar de betreffende do of don’t voor meer informatie!

 

Do’s

 

  • Verstuur een originele kerstkaart.
  • Bekijk of je zakelijke kerstkaart past bij het bedrijf.
  • Stuur je kerstkaart alleen naar warme contacten.
  • Verstuur een fysieke, zakelijke kerstkaart.
  • Formuleer een oprechte kerstboodschap.
  • Zorg dat je adressenbestand op orde is.

 

Don’ts

 

  • Verzend je zakelijke kerstkaarten niet te laat.
  • Verstop geen commerciële boodschap in je kerstkaart. 

 

DON’T: Verzend je zakelijke kerstkaart niet te laat 

Ten eerste is het belangrijk dat je kerstkaart op tijd, maar niet te vroeg op de deurmat valt. Voor de meeste mensen is het namelijk gebruikelijk om pas na sinterklaasavond de eerste kerstkaart te krijgen. En wanneer je de kerstkaart te laat stuurt, hebben de meeste medewerkers misschien al vakantie of is het bedrijf zelfs gesloten wegens kerstvakantie. Een goed streven is dat de kerstkaarten op 8 december op hun plaats van bestemming zijn. Na deze datum is sinterklaasavond alweer een tijdje voorbij en duurt het nog even voordat de meeste mensen kerstvakantie opnemen! 

DO: Verstuur een originele kerstkaart

Bedrijven ontvangen vaak zoveel zakelijke kerstkaarten dat het bijna niet meer opvalt als je hen een fijne kerst wenst. De meeste kerstkaarten vallen dan ook niet echt op en worden snel weer vergeten. Bedenk dus waarom jouw zakelijke kerstkaart uitgestald blijft staan en niet in de prullenbak verdwijnt! Wat dacht je van een kerstkaart die je klant in elkaar kan zetten tot peperkoekhuisje of kerststal? Zakelijke kerstkaarten met logo van je bedrijf roepen trouwens direct herkenning op bij de ontvanger, net zoals zakelijke kerstkaarten met foto! Vraag aan een designer in je bedrijf om de kaart te maken of besteed het uit. 

DO: Bekijk of je zakelijke kerstkaart past bij het bedrijf 

Naast dat je kerstkaart opvalt en blijft hangen bij de medewerkers, moet deze natuurlijk ook passen bij de organisaties waarnaar je deze stuurt. Wat je namelijk zelf als organisatie grappig vindt, kan in verkeerde aarde vallen bij een ander bedrijf. En een formele kerstboodschap past soms beter, terwijl een ander bedrijf juist een grappige boodschap waardeert. Kortom, denk niet alleen vanuit jezelf en aan wat past bij je eigen organisatie, maar denk ook aan wat de ander leuk vindt om te ontvangen. Je kan natuurlijk ook meerdere kerstkaarten laten maken, bijvoorbeeld een aparte kerstkaart voor relaties en voor medewerkers.

DO: Stuur je kerstkaart alleen naar warme contacten

Natuurlijk kun je je hele zakelijke adressenbestand een kerstkaart sturen. Maar als je elkaar al jaren niet meer hebt gesproken, dan komt dit misschien juist niet zo goed over. Kijk daarom eerst naar de relaties waar je het afgelopen jaar goed contact mee hebt gehad en waar je leuke meetings mee had. Zet vervolgens op een rijtje met wie het contact warm is en wie je echt graag een kaart wilt sturen. Denk daarbij ook aan de mensen die jou niet direct hebben ondersteund, maar je bedrijf bijvoorbeeld wel hebben gepromoot via social media! Stuur je kerstkaart dus niet in de rondte, maar wees selectief. Op deze manier is je kerstgroet gemeend en een effectief middel om goed contact warm te houden. 

DO: Verstuur een fysieke, zakelijke kerstkaart 

Een kerstgroet per e-mail is gemakkelijk gemaakt, maar is ook met een klik in de prullenbak gegooid! Daarnaast is een e-mail erg onpersoonlijk en leest vaak maar een persoon in de organisatie deze. Het voordeel van een fysieke kerstgroet is dat deze uitgestald kan worden en dus langer in het zicht staat. In combinatie met een pakkende uitstraling wordt je klant dus steeds weer op een positieve manier aan je organisatie herinnerd. En tegenwoordig kun je heel eenvoudig je zakelijke kerstkaarten online versturen. Deze maak je net zo gemakkelijk als een kerstgroet per e-mail, terwijl je contacten wel een fysieke kaart ontvangen! 

DO: Formuleer een oprechte kerstboodschap 

Je wilt je zakelijke relatie natuurlijk een fijne kerst en een goed nieuwjaar toewensen, maar deze kerstgroet ontvangen ze zeker tientallen keren. Jouw kerstwensen springen er op die manier dus niet echt uit. Pak het daarom eens heel anders aan! Schrijf over elke organisatie of relatie op wat je kenmerkend vindt, wat je bewondert of welke persoonlijke anekdote er in je opkomt. Misschien bracht diegene bij jullie vorige afspraak wel een heerlijke taart mee of heeft je bedrijf met hun hulp buitengewoon goede resultaten geboekt. Stel hiermee een heel persoonlijke boodschap samen, zodat zakelijke relaties je kerstkaart echt waarderen. Een persoonlijke tekst op een zakelijke kerstkaart schrijven kost misschien meer tijd, maar het is een goede manier om langdurige relaties op te bouwen!  

DON’T: Verstop geen commerciële boodschap in je kerstkaart

Een kerstwens die je naar veel van je relaties stuurt, is natuurlijk het ideale moment om een nieuw product of mooie aanbieding aan de man te brengen. Maar besef dat je goedbedoelde kerstboodschap op deze manier erg ongeloofwaardig overkomt. Je contacten denken dan dat je er met je goede wensen een slaatje probeert uit te slaan en nemen je kerstgroeten dan ook niet serieus. Verstop dus geen commerciële boodschap in je zakelijke kerstkaart, maar breng dit op een ander en meer gepast moment. 

DO: Zorg dat je adressenbestand op orde is 

Je zakelijke kerstkaart maken en een passende tekst schrijven is een ding, maar je kerstkaart moet natuurlijk ook op de juiste plaats van bestemming komen. Zorg er dus voor dat je adressenbestand op orde is voordat je de kerstkaarten wilt versturen. Op deze manier voorkom je dat de kaart belandt bij de verkeerde persoon of zelfs aan het verkeerde adres!

BONUSTIP: Zelf een kerstkaart ontvangen? Bedank de verzender!

Zoals je merkt is het goed om je voor te bereiden op het versturen van een kerstkaart. En met een welgemeende boodschap en een originele kerstkaart tover je gegarandeerd een lach op het gezicht van de ontvangers! Ontvang je zelf dit jaar ook zakelijke kerstkaarten? Bedank de verzenders dan door even een mailtje te sturen. Zo heb je reden tot een contactmoment met elkaar en houd je jullie band warm!