Geboorte
Blog Artikelen Geboorte 8 redenen om zwangerschapsyoga te doen
Door: Kaartje2go
Functie: Blogger
Geplaatst 28-03-18
 

8 redenen om zwangerschapsyoga te doen

Als je zwanger bent, verandert er veel. Je merkt steeds vaker dat je lichaam minder kan en je conditie gaat achteruit. Terwijl je een fit lichaam en een goede conditie juist hard nodig hebt als je gaat bevallen! Zwangerschapsyoga biedt daarom uitkomst. Benieuwd waarom? Ontdek het in onze 8 redenen om yoga te doen tijdens je zwangerschap.

Wat is zwangerschapsyoga?

Tijdens zwangerschapsyoga maak je je fysiek en mentaal klaar voor je bevalling. Door verschillende houdingen, ademhalingsoefeningen en technieken kun je niet alleen fit blijven tijdens je zwangerschap, maar word je je ook bewust van je lichaam. Zo krijg je meer vertrouwen in je kunnen en in je lichaam. De meeste vrouwen beginnen met zwangerschapsyoga wanneer ze ongeveer 12 weken zwanger zijn. Er zijn heel veel redenen om yoga te doen tijdens je zwangerschap en wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Zwangerschapsyoga

1. Met zwangerschapsyoga maak je je hoofd leeg

Met zwangerschapsyoga ligt de focus even niet op het leven om je heen. Je hoeft even niet na te denken over of het wel goed gaat met je baby, hoe je de babykamer gaat inrichten en welke kinderwagen je wilt kopen. Je bent alleen bezig met jezelf, de baby in je buik en je lichaam, waardoor je je hoofd heerlijk leegmaakt.

2. Yoga werkt ontspannend

Doordat je je bewust bent van je lichaam en hierop focust, zal je veel meer ontspannen zijn tijdens je zwangerschap. Je wordt je meer bewust van je emoties en kunt hier dus beter mee omgaan. Ook werkt zwangerschapsyoga goed voor tijdens de bevalling, want je krijgt verschillende ontspanningstips ter ondersteuning van je bevalling.

3. Met zwangerschapsyoga leer je te luisteren naar je lichaam

Door yoga te doen tijdens je zwangerschap leer je ook te luisteren naar je lichaam, waardoor je gemakkelijk signalen vanuit je lijf oppikt. En doordat je signalen herkent, word je zekerder van je lichaam. Ook weet je door de verschillende oefeningen beter wat je moet doen bij bepaalde signalen, waardoor je minder snel in paniek raakt tijdens je bevalling.

Zwangerschapsyoga luisteren naar je lichaam

4. Door zwangerschapsyoga verminderen je zwangerschapskwaaltjes

Wist je dat yoga ook goed werkt tegen verschillende zwangerschapskwaaltjes? Natuurlijk gaan de oefeningen je zwangerschapsmisselijkheid niet te lijf, maar er zijn wel verschillende oefeningen tegen zwangerschapskwaaltjes als rugpijn en bekkenpijn. Ook zorgt regelmatig bewegen dat je het vocht dat je vasthoudt kwijtraakt.

5. Je wordt voorbereid op je bevalling

Tijdens de lessen yoga krijg je niet alleen tips tegen pijn in je lichaam, maar leer je ook verschillende technieken voor tijdens je bevalling. Zo leer je hoe je weeën opvangt, hoe je moet persen en welke ademhalingstechnieken je kunt gebruiken. Dit geeft je een zeker gevoel over je bevalling en over je eigen kunnen, zodat je je bevalling met vertrouwen in gaat.

6. Je houdt je conditie op peil en blijft soepel

Nu je zwanger bent, merk je vast dat actief sporten wat minder gaat. Daarbij wordt ook afgeraden om tijdens het sporten je oude grenzen op te zoeken als je zwanger bent. Daardoor kan het zijn dat je wat achteruitgaat in je conditie en minder soepel wordt. Met zwangerschapsyoga houd je je uithoudingsvermogen toch op peil en blijf je soepel. Zo verloopt je bevalling meer voorspoedig en soms zelfs sneller dan bij vrouwen die niet sporten tijdens hun zwangerschap.

Zwangerschapsyoga voor ontspanning

7. Je versterkt de band met je baby

Natuurlijk merk je best vaak dat je baby aanwezig is in je buik door zijn bewegingen of schopjes. Toch is het fijn om in je drukke leven wat meer aandacht te hebben voor het kindje in je buik. Tijdens zwangerschapsyoga raak je meer bewust van je lichaam en van de bewegingen van je kindje. Je komt ook meer in contact met je baby, waardoor je een nog sterkere band opbouwt.

8. Zwangerschapsyoga geeft je energie

Als laatste geeft zwangerschapsyoga je veel meer energie. Dit komt ten eerste door de verschillende ademhalingsoefeningen, waardoor je organen meer zuurstof krijgen. Ook voel je je energieker door je soepele spieren en doordat je je conditie versterkt of bijhoudt. Als laatste vermindert yoga stress. Je hebt daardoor meer energie en ervaart meer plezier in de dingen die je doet.

Fysiek en mentaal sterk door zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga is dus erg goed voor zowel je fysieke als mentale welzijn. Daarnaast werk je aan de band met je kindje en word je voorbereid op je bevalling. Op allerlei gebieden draagt zwangerschapsyoga dus bij aan een goede zwangerschap en bevalling. Ga jij ook starten met zwangerschapsyoga? Laat ons in een reactie hieronder weten waarom!

Samenvatting
8 redenen om zwangerschapsyoga te doen
Titel artikel
8 redenen om zwangerschapsyoga te doen
Omschrijving
Zwangerschapsyoga is niet alleen positief voor je fysieke gesteldheid, maar brengt je mentaal ook heel veel positiviteit. Benieuwd waarom? Ontdek het in onze 8 redenen om te beginnen met zwangerschapsyoga!
Auteur
Publisher Name
Kaartje2go
Publisher Logo
 
 
Gerelateerde artikelen
Geboorte

How to: een babynaam kiezen!

Een naam kiezen kan best lastig zijn. Je wilt natuurlijk een originele...

Lees verder
Geboorte

3 grappige bevallingsverhalen

Een bevalling loopt nooit zoals je van tevoren hebt bedacht. Ook al h...

Lees verder

Reageren

Inspiratie en tips ontvangen?